Näin purat stressiä nopeasti Vire-ohjelman avulla

Näin purat stressiä nopeasti Vire-ohjelman avulla

posted in: Blogi | 0

Onko edessäsi vaativa palaveri, esitelmä, inssiajo tai ylioppilaskirjoitukset, joista sinun pitää selvitä parhaalla mahdollisella tavalla? Mutta jännittää, aivot ovat solmussa ja maha on kuralla? Ei hätää! Apua saat helposti ja nopeasti muutamalla aivojumpan liikkeellä. Voit tehdä aivojumpan Vire-ohjelman nopeasti, koska vain ja lähes missä vain.

 

Aivojen pätkivä yhteys kuntoon

Kuinka ärsyttävää onkaan jos nettiyhteys tai puhelinyhteys pätkii, kun kuulee sanan sieltä toisen täältä. Stressitilanteessa, niskan ja hartioiden kiristyessä aivojen hermoratayhteyksiin voi tulla tilapäisiä katkoksia, minkä tähden aivot eivät toimi ihanteellisesti. Jotta pystyt suoriutumaan vaativista palavereista, inssiajosta tai tekemään parhaasi tentissä tai ylioppilaskirjoituksissa, aivojen kaikkien osien tulee olla yhteydessä toisiinsa. Vire-ohjelmaa auttaa.

 

Muistat ja keskityt paremmin

Aivojumpan Vire-ohjelman avulla tilapäisesti katkenneet hermoratayhteydet saadaan aktivoitua uudelleen, jolloin pystyy keskittymään ja muistamaan paremmin – niin ja stressaamaan vähemmän. Noista syistä minä käytän aivojumppaa, jotta saan piuhojani yhteyteen toistensa kanssa ja pysyn tasapainoisempana tiukoissa tilanteessa kiireenkin keskellä.

Vire on helppo tehdä töissä vaikka vessassa. Siellä suljetun oven takana saa olla rauhassa ja tehdä muutaman aivoja elvyttävän ja tasapainottavan liikkeen.

 

Vire-ohjelman 3 helppoa ja nopeaa liikettä

Aivojumpan avulla sinäkin voit tasapainottaa tunnetilojasi tai tehdä stressin pikapurun ennen vaativaan tilanteeseen joutumista tai työtehtävän aloittamista. Toimi alla olevien helppojen ohjeiden mukaan.

 

  • Juo muutama kulaus vettä. (Vesi auttaa aivojen sähkömagneettis-kemiallista toimintaa)

 

  • Tee aivonapit. (Aivonapit sijaitsevat solisluiden alla pehmeässä kudoksessa. Hiero aivonappeja toisen käden etu- ja keskisormella noin puoli minuuttia ja pidä toinen käsi koko ajan navan päällä. Vaihda lopuksi käsien paikkaa.)

 

  • Tee ristikäyntiä HITAASTI. (Ristikäynti on paikallaan kävelyä niin, että vastakkainen käsi koskettaa vastakkaista polvea. Toinen käsi liikkuu luontevasti vartalon taakse)

 

  • Tee energiakahdeksikko osa 1 (liike on kaksiosainen) Seiso tai istu ja laita nilkat ristiin ja ojenna kädet eteen kämmenselät vastakkain. Nosta käsi toisen käden yli ja risti sormet. Kiepauta kädet alakautta rinnalle. Rentoudu tässä asennossa pari minuuttia. Energiakahdeksikon osa 2 (Avaa kädet ja jalat. Pane sormenpäät vastakkain mahan päälle “mökkimäisesti” ja jalat vierekkäin. Ole tässä asennossa noin minuutin ajan.

 

Ja jos et kiireiden keskellä ehdi muuta, niin juo vettä ja tee energiakahdeksikko. Liike rauhoittaa ja rentouttaa, lisää energiaa, vähentää jännitystä kokeissa ja esiintymistilanteissa. Voit tehdä liikkeen seisten tai istuen vaivihkaa vaikka palaverissa, ylioppilaskokeessa tai ennen inssiajoa. Toimii yt-neuvotteluissa, perhekriiseissä, surussa, stressissä tai jos pinna meinaa palaa. Liike kannattaa opettaa lapsillekin. Näin moni huuto jää huutamatta.

 

Teksti: Raija Kivimetsä

 

PS. Vire-ohjelma on vain pieni osa aivojumppaa, johon kuuluu 26 erilaista liikettä, joita käytämme syksyn aivojen hyvinvointimatkoilla ja monilla kursseilla.