Hyvään elämään kuuluu tasapainoilua myrskyssä ja seesteisemmissä vesissä. Aivoissa, kaikkea toimintaamme, tunteitamme ja käyttäytymistämme ohjaavassa keskusyksikössä, meillä jokaisella on täysin yksilölliset välineet, joiden avulla kohtaamme elämän meille tarjoilemia haasteita ja hankaliakin tilanteita. Välineet rakentuvat perintötekijöistämme, temperamentistamme, kokemuksistamme ja kasvuympäristöstämme.

Samoin kuin älykkyyttä on monenlaista matemaattisesta lahjakkuudesta visuaaliseen, myös sietokykymme ja jaksamisemme elämän koettelemuksissa vaihtelee. Joku sinnittelee ja säilyy toimintakykyisenä järkyttävimmissäkin tilanteissa. Toinen luhistuu helpommin. Kukaan ei ole toista parempi, jokainen on omanlaisensa.

 
Positiivisuudesta on hyötyä

On kuitenkin työkaluja, joilla omaa elämäänsä voi helpottaa ja rakentaa mielekkäämpään suuntaan. Positiivinen elämänasenne on monien tutkimusten mukaan yksi merkittävimmistä jaksamisen ja pitkän elämän salaisuuksista. Positiivisesti maailmaa katsovat pysyvät terveempinä, heidän immuunipuolustuksensa on vahvempi, he kestävät paremmin myös kroonista stressiä ja muita kuormittavia tekijöitä elämässä.

Myönteiset kokemukset, joita optimisesti elämään suhtautuvat keräävät saavuttaakseen tavoitteitaan, varastoituvat muistiin. Niiden ansiosta ajattelemme helpommin myönteisesti seuraavallakin kerralla, kun kohtaamme jonkin haasteellisen asian.

 

Harjoittelulla optimistiksi

Kielteisesti elämäänsä suhtautuva voi harjoitella optimistiksi. Kun käyttäytyy optimistisesti, aivot palkitsevat tämän erittämällä hyvänolonhormoni serotoniinia ja rakkaushormoni oksitosiinia.

On ymmärrettävää, että yllättäen esimerkiksi työttömäksi joutuneella mieli on maassa, ja kaikki tuntuu harmaalta liejulta. On oikeus tuntea itsesääliä ja surkutella kohtaloaan. Kannattaa kuitenkin pinnistellä ja koettaa nähdä tuossa kurjassa tilanteessa jotakin hyvää. Kun oikein yrittää, löytää varmasti edes yhden pienen asian, joka on hyvin. Asia voi olla niinkin pieni kuin että aurinko paistaa. Joka päivä tuota hyvien asioiden pakkia voi kasvattaa. Ja vähitellen huomaa, että monet ennen vain synkässä valossa näyttäytyneet asiat ovatkin saaneet vaalean harmaita sävyjä. Positiivisuus poikii lisää positiivisuutta.

 

Ota vinkiksi:

 

  • Käyttäydy positiivisesti, niin aivot palkitsevat sinut mielihyvähormoni serotoniinia erittämällä.
  • Opettele näkemään lasi puolitäytenä puolityhjän sijaan.
  • Pinnistele näkemään kaikkein kamalimmassakin päivässä jotakin hyvää. Edes yksi asia.

 

Positiivisen elämänasenteen mukana kulkee luonnollisesti myös kiitollisuus, joka lisää elämänhallinnan tunnetta ja auttaa selviytymään kuormittavistakin työ- ja elämäntilanteista.

Joka päivä voi opetella pysähtymään hetkeksi ja katsella kiitollisena vaikkapa aurinkoa, kevään etenemistä, kynttilän liekkiä, mukissa höyryävää kahvia tai lemmikkieläimen nukkumista lempipaikassaan. Yhtä lailla voi olla kiitollinen voitetuista vaikeuksista, lapsista ja kohtuullisesta terveydentilasta.

 

Ota elämä haltuun ja suojaa itseäsi

Kun elämme koronan varjostamassa maailmassa, on tärkeää ottaa oma elämä haltuun.  Jokainen voi ja saa suojata itseään kielteisten uutisten tulvalta. Miksi meidän pitäisi myrkyttää kotiamme jatkuvasti koronauutisilla kun voimme tehdä asioita, jotka tekevät kodistamme turvapaikan, jossa on lupa levähtää ja nauttia olosta?

Kun itsestään selvinä otetut rakenteet ja toimintatavat murtuvat, kotimaammekin rajat suljetaan, on tärkeää, että koti tai mökki on turvasatama, johon ei päästetä kutsumattomia vieraita – edes kielteisinä uutisina, jos ne tekevät meille hallaa, lisäävät pelkoa ja ahdistusta, aiheuttavat sydänoireita ja vievät yöunetkin.

Kielteisten uutisten sijaan voi tehdä asioita käsillään, lukea niitä kaikkia kirjoja, jotka ovat lukulistalla mutta jotka ovat jääneet aina töiden, kiireen ja suorittamisen jalkoihin. Nyt voi pelata lautapelejä, tehdä pitkiä luontolenkkejä, istuttaa siemeniä multaan ja seurata päivittäin kasvun ihmettä. Nyt voi ihastua myös kokkiohjelmiin ja opetella laittamaan erilaisia ruokalajeja. Nyt voi opiskella verkossa ja pitää enemmän yhteyttä rakkaisiin puhelimitse ja Skypen välityksellä.

 

 

Jokaisella on omanlaisiaan ilontuojia. Minun ilontuojiani ovat koirani Onni, rakkaat läheiset, saunominen, villivihannekset, yrttiuutteet,  Master Chef Australian liikuttavan ihanat jaksot, kynttilät, sikurijuoma, musiikki, kirjojen lukeminen ja luonto.

Joka ilta kirjoitan muistikirjaani useita sivuja kiitollisuuden aiheita kustakin päivästä ja tulevastakin.  Ja ennen nukkumaan menoa nappaan magnesiumia ja Tyyneyden tippoja. Niiden avulla uni tulee ja tekee yöllä taikojaan.

 

PS. Pienyrittäjänä tiedän miltä tuntuu kun kalenteri yhtä äkkiä tyhjenee ja tulevasta ei vielä tiedetä. Elämä järjestää yllätyksiä – ja nyt ei auta muu kuin elää päivä kerrallaan ja tehdä kustakin päivästä niin hyvä kuin mahdollista. Ja niinhän se on, että mennyt on mennyttä eikä kukaan ole luvannut meille huomista.

 

Teksti: Raija Kivimetsä

 

 

Pin It on Pinterest

Share This