Muistelepa tilannetta, jossa nauroit sydämesi kyllyydestä. Palleaan sattui, saatoit kiemurrella, jopa kyykistellä. Kenties kyyneleetkin virtasivat. Lihasten jännitys laukesi, kireys kaikkosi ja olo tuntui älyttömän rentoutuneelta, liki voipuneelta. Et muistanut murheita, kiirettä etkä päälle kaatuvia paineita. Elit täysin tässä hetkessä.

Nauru totisesti jaksamaan kovina aikoina. Se on oiva stressilääke. Nauraessa stressihormoni kortisolin määrä veressä romahtaa. Samaan aikaan vereen virtaa aivojen kemiallista hyvänolon täsmäainetta endorfiinia. Ei siis mikään ihme, että olo tuntuu nauramisen jälkeen hyvältä ja huolettomalta.

Verenpaine laskee, kivut vähenevät ja immuunipuolustus vahvistuu. Yhdessä nauraminen saa myös onnellisuushormoni oksitosiinin virtaamaan. Ja nauru tarttuu! Kun joku nauraa kippurassa, lähellä olevat alkavat vääjäämättä nauraa mukana.

NAURAVA NAINEN

Todellista kuntojumppaa

Nauru kannattaa ottaa myös vakavasti, terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Nauraminen nimittäin vahvistaa palleaa ja sekä puhdistaa että vahvistaa keuhkoja. Myös ruuansulatus vilkastuu.

Vartin nauru on todellista kuntojumppaa, se vastaa energiankulutukseltaan 40 minuutin soutulaitteella soutamista.

Nauru on myös tärkeä työkalu aivoterveyden ylläpitoon. Naurulla voi päästellä ulos paineita ja pelkoja, laukaista jännityksiä ja purkaa lukkiutuneita tilanteita.

 

NAURAVA VAUVA

Totiset torvensoittajat naurujoogaan

Monet tiukkapipoiset, piruja seinille maalaavat ja totiset torvensoittajat jos ketkä tarvitsivat pientä nauruhermojen kutitusta. Tietoista nauramista, naurujoogaa, käytetään jo Suomessakin joillakin työpaikoilla virkistykseen ja työkyvyn ylläpitoon. Naurujoogassa naurua johdatellaan esiin erilaisten nauru- ja hengitysharjoitusten avulla.

Naurujoogan isä, intialainen lääkäri Madan Kataria, haaveilee, että tulevaisuuden työpaikoilla pitäisi olla tupakkahuoneiden tapaan nauruhuone, johon väki voi kokoontua päivän aikana kertomaan hauskoja tarinoita, vitsejä ja nauramaan yhdessä. Naurua jos mitä tarvittaisiin näin poikkeustilan aikana.

Aivojen hoitamisen työkalupakkiin kannattaa ottaa myös päivittäinen nauru. Oli se sitten nauramista vitseille, oman elämän sattumuksille, lasten tempauksille, komedioille tai vaikka hauskoille kotivideoille. Mitä jos kaiveltaisiin vaikka vanhoja Benny Hill Show -taltiointeja internetin syövereistä? Jos naurua on vaikea viritellä, voi nauramista treenata vaikka virtuaalisesti ja porukalla .

On aika heittää hyvästit vanhalle suomalaiselle sananlaskulle: Itku pitkästä ilosta, pieru pitkään nauramisesta.

NAURAVA KOIRA

Nauraessa:

  • Stressihormoni kortisolin määrä veressä romahtaa
  • Vereen virtaa endorfiinia, joka on aivojen kemiallinen hyvänolon täsmäaine
  • Olo rentoutuu
  • Ollaan läsnä tässä hetkessä.

 Teksti: Raija Kivimetsä,  lähteenä Parasta aivoillesi -kirja (Otava)

Lisää ihania vinkkejä ja arjen selviytymiskeinoja aivojen ahdinkotilaan näin poikkeustilan aikana saat  Aivot kuntoon -verkkokurssilta, joka alkaa 31.3.

 

 

Pin It on Pinterest

Share This