Älä suostu stressin kynnysmatoksi, vaan ota kehon omat täsmälääkkeet endorfiini ja oksitosiini käyttöön. Niiden avulla voit rauhoittaa ja rentouttaa oloasi, saat kipristelevän suoliston rauhalliseksi ja korkean verenpaineen alas. Kosketus on mahtava lääke!

Vaikka et luonteeltasi olisi koskettelijatyyppiä, opettele paijaamaan ja halaamaan – ainakin lemmikkieläimiä. Kosketus ja syli kun ovat mitä parhaimpia stressilääkkeitä. Hyväksyvä kosketus ja hyvänä pitäminen saavat rakkaushormoni oksitosiinin ja mielihyvähormoni endorfiinin suorastaan ryöppyämään.

Yksineläjän kannattaa tyydyttää kosketusvajettaan erilaisilla kosketushoidoilla ja pitää näin huolta mielen ja kehon terveydestä.

 

Muita ihania keinoja oksitosiinin virrattamiseen:
  • Pusut ja pitkät suudelmat sekä seksi
  • Kaikenlaiset halaukset: puun halaaminen ja myös lemmikin paijaaminen
  • Iloisten ja positiivisten ihmisten seura
  • Iloisten kasvojen katselu ja miellyttävän äänen kuunteleminen
  • Joogaaminen tai meditaatio
  • Herkullisen ruuan syöminen
  • Ihanat nokoset pehmeän peiton alla
  • Saunominen leppeissä löylyissä ja vaikka kynttilän valossa
  • Lämmin kylpy
  • Varpaiden, pään ja hartioiden hieronta
  • Yhdessä liikkuminen ystävän, perheenjäsenen, työkaverin tai lemmikin kanssa

Lähde: Parasta aivoillesi -kirja (Kivimetsä, Keränen, Ruuti, Otava)

Pin It on Pinterest

Share This