Onko neulominen uusi mindfulness?

Onko neulominen uusi mindfulness?

posted in: Blogi, Uutiset | 0
Isoäidit jo sen tiesivät vaikkakin intuitiollaan, kun istuivat illat pitkät kudin tai virkkuukoukku käsissään. Neulominen ja virkkaaminen eivät ole pelkästään luovaa ja innostavaa kädentaitoa, vaan myös terveydenhoitoa. Tutkijat etenkin Englannissa ja Yhdysvalloissa ovat todenneet neulomisen tekevän hyvää aivoille monin eri tavoin.

Tärkeänä pidetään neulomisen ja virkkaamisen rytmistä liikettä, jota verrataan jopa hyväksyvään tietoiseen läsnäoloon, mindfulnessiin. Mindfulness on tehokas stressilääke, ei siis ihme, että myös neulomisen ja virkkaamisen on todettu vähentävän stressiä, kipuja ja masennustakin. Neulominen on hyvää katkaisuhoitoa myös infotulvan ja jatkuvan kiireen parissa kamppailevalle. Se opettaa kärsivällisyyttä ja pitkäjännitteisyyttä.

Uusi jooga?

Kaikkein innokkaimmat neulomisen puolestapuhujat kutsuvat neulomista jopa uudeksi joogaksi. Kummatkin ovat ikivanhoja taitoja, kumpikin pakottaa suorittajansa hiljentämään tahtia ja pysähtymään olemassa olevaan hetkeen. Kumpikin saattaa suorittajansa aivot meditatiiviseen tilaan.

Edistää oppimista ja parantaa muistia

Neulomisella on muitakin aivohyötyjä: puikkojen kilkuttelun on todettu edistävän oppimista, lisäävän keskittymiskykyä, parantavan muistia ja kehittävän motorisia taitoja. Erityisen suurta hyötyä neulomisesta on kinesteettisille oppijoille, sillä heille liike helpottaa asioiden oppimista oli kyse sitten käsien liikkeistä tai vaikkapa kävelystä. Käsien rytminen liike neuloessa ja virkatessa sopii siis erinomaisesti kinesteettisen oppijan muistamisen tueksi.

 

 

 

Helpotusta stressiin

Neulominen tekee aivoille niin hyvää, että mahdollisimman monen, niin nuoren kuin vanhankin, kannattaisi opetella taito ja ottaa se aivojenhoitopakkiinsa. Neulomalla aivot voivat paremmin, stressi pysyy aisoissa ja omatekoinen lopputulos, villapaita, kaulaliina, lapaset tai pipo, tuo hyvää mieltä ja onnistumisen iloa. Osansa mielihyvästä antaa myös lankojen koostumus ja värit.

 

 

Apua lukivaikeuksiin ja keskittymishäiriöihin

Neulomalla voi tauottaa kiireistä ja stressaavaa työpäivää. Kudin kädessä voi istua luennoilla, lääkärin tai hammaslääkärin odotushuoneessa, työmatkoilla, bussissa tai junassa. Jos neulominen tai virkkaaminen sallittaisiin koululuokissa, järjestyshäiriöitkin voisivat vähentyä. Lupaavia tuloksia on saatu neulomisen suotuisista vaikutuksista luki- ja kirjoitusvaikeuksista sekä ADHD:sta kärsivien oppijoiden kohdalla.

Helpotusta kipuihin

Maailmalla neulomisen terapeuttisiin vaikutuksiin on havahduttu. Esimerkiksi Englannissa hyviä tuloksia on saatu esimerkiksi paniikkihäiriöistä kärsivien ja kroonisten kipupotilaiden hoidossa. Neuloessa niin fyysinen kuin psyykkinen kipu ”unohtuu”, stressihormoni kortisolin määrä laskee ja mielihyvähormoni dopamiinin ja serotoniinin määrä kasvaa. Esimerkiksi Bathin kaupungissa Englannissa paikallisen sairaalan kipuklinikalla kokoontuu viikottain ryhmä kroonisista kivuista kärsiviä neulomaan ja virkkaamaan yhdessä.

 

Neulominen:

 

  • Voi vähentää masennusta ja stressiä
  • Voi parantaa oppimistuloksia ja keskittymiskykyä
  • Kehittää motorisia taitoja
  • Voi ennaltaehkäistä muistihäiriöitä ja dementiaa
  • Vie harrastajansa meditatiiviseen, hyväksyvän tietoisen läsnäolon tilaan
  • Voi vähentää kroonista kipua
Teksti: Raija Kivimetsä, Parasta aivoillesi -kirja (Otava)

 

Parasta juuri nyt KAALI KUNTOON -verkkokurssi, joka tuo helpotusta kevätväsymyksen kukistamiseen ja apua jaksamiseen.