Nokkosella pää ja koko keho kuntoon

Nokkosella pää ja koko keho kuntoon

posted in: Blogi, Uutiset | 0
Tiesitkö, että nokkonen on villivihannesten aatelinen ja terveyden ja hyvinvoinnin lähettiläs? Jos olet tähän asti yrminyt nokkosta, käännä ihmeessä kelkkasi ja anna vihulaiselle kunniapaikka keittiössäsi ja omassa ruokavaliossasi. Nokkonen on niin hyvää ravintoa, että ilman sen polttavia karvoja ravintotietoiset eläimet olisivat syöneet sen jo sukupuuttoon. Tästä superkasvista saa myös keittiössä superruokaa.

Terveyden ja hyvinvoinnin tukipilari nokkonen on vitamiini- ja mineraalipommi. Se sisältää runsaasti rautaa, kalsiumia, magnesiumia, mangaania, piitä, foolihappoa, betakaroteenia, C-, D- ja K-vitamiinia.

Koko kehon hyväksi

Kun alat syödä nokkosta päivittäin, aivot pelaavat paremmin ja suolisto on tyytyväisempi. Nokkonen hoitaa myös virtsateitäsi ja munuaisiasi sekä lisää vastustuskykyäsi.

Superkasvi poistaa elimistöstä virtsahappoa ja helpottaa näin reumaatikkojen ja nivelongelmista kärsivien oireita. Nokkosesta on apua myös iho-ongelmiin aknesta ihottumiin ja psoriasikseen. Ja jos kärsit hiustenähdöstä tai elottomista hiuksista, nauti nokkosta.

Herkkuletuista pestoon

Nokkonen rikastaa ja juhlistaa smoothiet, munakkaat, keitot, muhennokset, pastat, sämpylät, letut ja pannukakut. Siitä saa myös herkullista pestoa, lisukkeita ja marinadeja. Tuore tai kuivattu nokkonen antaa potkua raakasuklaaseen tai raakajäätelöönkin. Voit herkutella nokkosella vaikkapa paistamalla itämaisia nokkoslettuja, joiden herkullisuuden salaisuus piilee kookosmaidon ja juustokuminan hurmaavassa liitossa.

 

Itämaiset nokkosletut

4 dl kookosmaitoa
3 luomumunaa
2 1/2 –3 dl gluteenittomia jauhoja (tattari-, manteli- tai kaurajauhoja)
3 dl hienoksi silputtua ryöpättyä nokkosta (myös pakastettu nokkonen sopii)
ruususuolaa
mustapippuria
1 tl juustokuminaa
ripaus cayennepippuria
neitsytkookosöljyä paistamiseen

Valmistus

Sekoita kookosmaito, hienoksi hakatut pakastetut villivihannekset ja munat ensin keskenään. Siivilöi joukkoon gluteenittomat jauhot, ja lisää mausteet. Sekoita sähkövatkaimella hyvin sekaisin. Anna turvota puolisen tuntia.

Paista taikinasta pieniä lettuja kuumalla pannulla. Tarjoile haluamasi hillon tai hummuksen kera.

Resepti: Raija & Jouko Kivimetsä:  Hulluna hortaan – hyvinvointia ja herkkuja villivihanneksista ( Mividata 2013)