Aivot kaipaavat rauhaa ja hidastamista

Aivot kaipaavat rauhaa ja hidastamista

posted in: Blogi | 0
Moni on väsähtämässä teknologiaan ja ties monennenko uuden laitteen opetteluun. Nyt kaivataan rauhaa ja häiriöttömyyttä. Omaa aikaa ja merkityselämää. Entistä useampi on havahtunut huomaamaan, että elämä on paljon muuta kuin eläimellistä suorittamista ja laitteiden kanssa seurustelua. Pikku hiljaa on alettu ymmärtää, että aivot eivät kestä toimintakykyisinä vanhuusikään saakka, jos niitä ylikuormitetaan.

 

Onneksi jokainen voi omilla toimillaan tehdä toimenpiteitä aivojensa suojelemiseksi. Työpäivää voi katkaista meditoimalla ja musiikillisilla kahvikupeilla. Kesken päivän voi pitää vartin meditointihetken vaikka omassa työtuolissa, tai kun väsymyspiikki iskee lounaan jälkeen, voi laittaa soimaan energisoivaa musiikkia ja tanssia antaumuksellisesti. Tanssihetken jälkeen veri kohisee ja olo tuntuu energiseltä. Hoitava tanssihetki kuuluu minun jokaiseen päivääni.

 

Torkuilla jaksaa paremmin

Kaikki eivät innostu meditaatiosta tai tanssillisista kahvikupeista. Viisaimmat nukkuvat työhuoneessaan vartin torkut ja saavat sillä parannettua iltapäivän työpanostaan jopa 30 prosenttia.

 

Tehotorkuissa on järkeä ja niitä kannattaisi suosia, jos meditointi pelottaa. Ihan jokainen on varmasti kokenut iltapäivän syvän väsymyksen, jota vastaan on koetettu taistella ties monennellako kahvikupillisella. Mielestäni vartin torkkujen pitäisi kuulua jokaisen työpaikan käytäntöön. Torkut ottava on viisas, ei laiska tai työtään laiminlyövä.

Aivot kaipaavat rauhaa ja merkitystä

Sokerilla ihan piippuun ja lohella liikkeelle

Omaa vireystilaansa voi säädellä niin ruuan kuin monenlaisten energiaa laskevien tai kohottavien toimintojen avulla. Kun kuuntelee kehoaan, tajuaa kuinka sokerilla saa itsensä ihan piippuun ja lohella taas liikkeelle. Vihreä tee karkottaa jomottavan päänsäryn ja kahvi saa turbovaihteen päälle.

 

Villivihanneksista taas saa energiaruiskeen, joka kestää ja kestää aamusta iltaan. Parasta on, kun ei lounaalla syö koskaan itseään ihan täyteen. Ja kun syö kevyen keiton tai aivoja aktivoivan rasvaisen kala-aterian vielä hitaasti, ei väsymys valtaa mieltä, vaan työnteko sujuu. Perjantai-iltapäivisin voi sitten halutessaan popsia vaikka suklaata, jonka huumalla on ilo virittäytyä viikonlopun viettoon.


Närästystä ja tukkoisuutta

Moni kehoaan kuunteleva löytää yhteyden ruuan ja vireyden tai väsymyksen välillä. Mutta jos elämään kuuluu valmisruokaa, hiilarimättöä, rasvaisia pizzoja ja hampurilaisia, ei varmasti tiedä mitä kehon kuunteleminen tarkoittaa. Närästys ja tukkoinen olo ovat monen pitsanpurijan arkea ja normaalia elämää. Silloin on turha puhua kehon kuuntelusta saati meditaatiosta.
Mutta maailma muuttuu koko ajan ja entistä useammalla työpaikalla neukkaritarjoilut keventyvät, lounaalla syödään kevyesti ja meditaatiostakin uskalletaan puhua ääneen. Tietotyöajan tärkein työkalu ovat aivot ja niiden kunnosta on kiinnostuttu aivan uudella tavalla. Nyt tutkitaan stressistä johtuvaa dementiaa, keskustellaan taukojen merkityksestä ja aivojen suojelemisestakin.

 

Neulomista ja hortoilua

Elämme havahtumisen aikaa. Moni väsähtänyt löytää työkaluja tervehtymiseen ja voimaantumiseen menneen ajan asioista. Nyt ollaan innostuneita neulomisesta, leipomisesta, hortoilusta, sienestyksestä ja marjastuksesta, pihatöistä ja halonhakkuusta. Kotikokkaus on monen mielipuuhaa ja jaksan uskoa ja toivoa, että vuosikymmenien harharetkien jälkeen palataan taas perheiden yhteisiin ruokailuhetkiin ja naureskellaan säälittävälle mikroruualle.
Entistä useampi tämän ajan ihminen haluaa rauhaa ja aitoa elämää: merkitystä ja oman elämän hallintaa. Uutena trendinä pidetään myös häiriöttömyyttä. Moni kokee digiähkyä kaikkien teknisten laitteiden talutuksessa. Kenties tulevaisuudessa on hyvinkin arkista meditoida työpaikalla tai tanssia itsensä energiseksi. Joko sinä rytmität työpäivääsi meditoinnilla, tanssilla tai torkuilla?

 

Teksti: Raija Kivimetsä

 

Jos tuntuu, että kaamosaika ottaa koville ja kaipaat konkreettisia ohjeita ja keinoja, joilla jaksat ja voit paremmin, tartu pimeän ajan pelastusrenkaaseen, Kaali kuntoon -verkkokurssiin, joka alkaa 17.10. ja kestää 5 viikkoa.